
Animator to artysta, który tworzy wiele obrazów, tzw. klatek, które dają iluzję ruchu zwanego animacją, gdy wyświetlane są w błyskawicznej sekwencji. Animatorzy mogą pracować w różnych dziedzinach, w tym w grach filmowych, telewizyjnych i grach wideo. Animacja jest ściśle związana z filmem i podobnie jak filmowanie jest niezwykle pracochłonne, co oznacza, że najważniejsze dzieła wymagają współpracy kilku animatorów. Sposób tworzenia obrazów lub klatek do utworu animowanego zależy od stylu artystycznego animatorów i ich dziedziny.
Animator i różni artyści
Inni artyści, którzy uczestniczą w animowanych kreskówkach, ale nie są animatorami, to artyści zajmujący się układem (którzy projektują tła, oświetlenie i kąty widzenia kamery), artyści tworzący storyboardy (którzy czerpią panele akcji ze scenariusza) i artyści zajmujący się tłem (którzy malują „scenerię”). Filmy animowane dzielą niektóre stanowiska ekipy filmowej z regularnymi filmami akcji na żywo, takie jak reżyser, producent, inżynier dźwięku i montażysta, ale różnią się radykalnie tym, że przez większość historii animacji nie potrzebowały większości stanowisk ekipy widzianych na planie fizycznym. Party4You – animator Białystok – twój animator.W ręcznie rysowanych japońskich produkcjach animowanych, takich jak filmy Hayao Miyazakiego, główny animator zajmuje się zarówno układem, jak i animacją kluczową. Niektórzy animatorzy w Japonii, tacy jak Mitsuo Iso, biorą na siebie pełną odpowiedzialność za swoje sceny, dzięki czemu stają się czymś więcej niż tylko kluczowym animatorem.
Animator – pola specjalistyczne
Animatorzy często specjalizują się w tym zakresie. Ważnym rozróżnieniem są animatorzy postaci (artyści specjalizujący się w ruchu postaci, dialogu, grze aktorskiej itp.) i efektów specjalnych (animujący wszystko, co nie jest postacią; najczęściej wehikuły, maszyny, zjawiska naturalne, takie jak deszcz, śnieg i woda).
W dużych produkcjach wielkich studiów każdy animator ma zazwyczaj jednego lub więcej asystentów, „między” i „sprzątających”, którzy rysują między „pozy kluczowymi” rysowanymi przez animatora, a także przerysowują szkice, które są zbyt grubo zrobione, aby można było ich użyć jako takich. Zazwyczaj młody artysta, który chce się podzielić na animację, jest zatrudniany po raz pierwszy w jednej z tych kategorii, a następnie może awansować do rangi pełnoprawnego animatora (zwykle po pracy nad kilkoma produkcjami).